Greenwashing – UOKIK straszy karami za nieuczciwy „zielony marketing”.

12/08/2025

29 lipca 2025 r. UOKIK opublikował komunikat o wszczęciu postepowań przeciwko Allegro Polska, DHL eCommerce Poland, DPD Polska i InPost. Firmy te w komunikacji marketingowej zachwalały ekologiczne aspekty swojej działalności. UOKiK uznał, że komunikacja wprowadza w błąd klientów i stanowi tzw. "nieuczciwą praktykę rynkową":
1) Allegro: akcja sadzenia drzew w związku z odbieraniem przesyłek "Allegro One" (za każde 10 przesyłek miało być posadzone 1 drzewo w imieniu klienta) – zdaniem UOKiK, akcję tą obwarowano dodatkowymi warunkami, o których ciężko było się dowiedzieć.
2) DHL: firma zachęcała do przekierowania dostawy z adresu domowego do punktu odbioru, co miało być rozwiązaniem ekologicznym; Zdaniem UOKiK – DHL nie posiadała na to twardych dowodów (pominięto m. in., że klient zużywa paliwo dojeżdżając do punktu). Ponadto, DHL chwaliła się akcjami ekologicznymi (m. in. sadzenie drzew, ratowanie pszczół, wspieranie czystości rzek); UOKiK zarzucił, że te działania, "pozostawały w sferze planów", nie opublikowano na ich poparcie rzetelnych dowodów oraz miały charakter "marginalny i "incydentalny".
3) DPD: firma używała haseł m. in. "zielona flota", "przesyłki neutralne dla środowiska" naklejki "ZERO emmissions" na autach; UOKiK zarzucił, że większość logistyki odbywa się samochodami spalinowymi, a sama flota elektryczna nie jest całkowicie neutralna dla środowiska. UOKiK też zarzucił, że promowanie się hasłem "selektywna zbiórka odpadów w biurach i oddziałach" jest niedopuszczalne, gdyż wymagają tego przepisy prawa i nie jest to ekologiczna inicjatywa firmy.
4) InPost: firma stosowała na Paczkomatach m. in. komunikaty "Dostawa do Paczkomatu generuje mniej CO2, Liczymy ślad węglowy dla każdej paczki, Jeden Paczkomat dziennie redukuje tyle CO2 co 9 drzew w roku, Eko strefa InPost", "Dowozimy zeroemisyjny e-commerce"; Zdaniem UOKiK, spółka nie wyjaśniła w sposób prawidłowy swoim klientom, na czym polega ekologiczny charakter Paczkomatu, a logistyka nie odbywa się tylko za pośrednictwem zero i niskoemisyjnej floty.


Moim zdaniem:
- Niektóre zarzuty są nieco "na wyrost" - można przypuszczać, niektóre "zielone hasła" wybronią się, gdy firmy złożą odpowiednie wyjaśnienia. Z drugiej strony, widać, że UOKiK traktuje temat bardzo poważnie i nie będzie patrzył przez palce na uproszczenia i deklaracje na wyrost.
- W zielonym marketingu powinniśmy dysponować "twardymi dowodami" oraz rzetelnie wyjaśniać nasze wyliczenia i wnioski (noty prawne).
- Powinniśmy uważać na każde słowo – "zeroemisyjny", "niskoemisyjny", "ekologiczny" – to wyrażenia, których nie możemy stosować zamiennie.
- Jeżeli aktywności proekologiczne są jedynie niewielką częścią działalności, to nie powinniśmy wywoływać wrażenia, że firma jest "zeroemisyjna", "zielona" lub 100% ekologiczna.